شنبه, 26 فروردين 1396 12:48

افسردگی

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

افسردگی: let’s talk Depression

سلامت روان، تنها نداشتن بیماری اعصاب و روان نیست، بلکه سازگاری فرد با خودش و دیگران، قدرت تطابق با شرایط محیطی، داشتن روحیه انتقادپذیری و داشتن عکس‌العمل مناسب در برابر مشکلات و حوادث زندگی، جنبه‌های مهمی از سلامت روانی را تشکیل می‌دهند؛ همچنین باید توجه داشت که بسیاری از این مشکلات بر سلامت جسمی انسان هم تاثیر می‌گذارند

شعار سال 2017 میلادی برابر با 1396 در ایران این به "افسردگی" می پردازد، افسردگی اختلال روانی شایعی است که تمامی جوامع و تمامی گروه های سنی را درگیر می کند

اکنون بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا از افسردگی رنج می‌برند و این آمار طی ده سال اخیر تقریبا ۲۰ درصد افزایش یافته است، اما حمایت نامطلوب به همراه ترس از انگ روانی، باعث شده این افراد از دسترسی به درمان مناسب محروم بمانند. چنان که حتی در کشورهای با درآمد بالا، حدود  ۵۰ درصد افراد مبتلا به افسردگی، درمان دریافت نمی‌کنند و به طور متوسط تنها حدود ۳ درصد بودجه سلامت بخش دولتی به سلامت روان اختصاص می‌یابد

آمارها در ایران حاکی از شیوع روزافزون افسردگی در کشور است افسردگی درایران طی 26 سال دو برابر شده.آمار کل اختلالات روانپزشکی بر اساس پیمایش ملی در سال 90 حدود 23.6 درصد است. آمار افسردگی نیز به صورت اختصاصی حدود 12.6 درصد و اختلالات اضطرابی نیز 14.5 درصد در ایران  گزارش شده است. شیوع افسردگی در زنان 50 درصد بیشتر از مردان است.

. افسردگی با این نشانه ها شناخته می شود " احساس غم پایدار و کاهش تمایل به انجام کارهایی که بصورت معمول از آن لذت می بریم وقتی که با ناتوانی در انجام وظایف روزمره حداقل به مدت دو هفته بطول انجامد".

البته افسردگی قابل پیشگیری و درمان است .

لازم است عموم مردم با افسردگی، علل ایجاد کننده افسردگی و عواقب افسردگی از قبیل خودکشی بیشتر آشنا شوند و بدانند که برای پیشگیری یا درمان آن چه اقداماتی می توانند انجام دهند.

افراد مبتلا به افسرده بدنبال درمان آن باشند.

خانواده، دوستان و همکاران افراد مبتلا به افسردگی یاد بگیرند که چگونه از آن ها حمایت کنند.

 افسردگی چیست؟

هنگامی می‌گوییم فردی به بیماری  افسردگی مبتلا می‌شود، که علائمی مانند آنچه در پایین به آنها اشاره خواهد شد، را تقریبا در هر روز، در تمام طول روز، برای دو هفته یا بیشتر داشته باشد.

اگر شما افسرده‌اید، ممکن است سر درد، درد‌های مبهم یا حاد یا مشکلات گوارشی و  جنسی داشته باشید. افراد سالمندتر مبتلا به افسردگی ممکن است احساس سردرگمی یا مشکلاتی در تفهیم خواسته های ساده خود داشته باشند.

علائم افسردگی  افسردگی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

·    داشتن احساس غم واندوه، ناامیدی و گریه‌های مکرر:  مدام در فکر کاستی ها و ناکامی هایشان هستند و احساس گناه و درماتدگی شدید می کنند. افکاری مانند" من یه بازمانده ام" یا " دنیا جای خیلی ترسناکیه" بر ذهن این افراد چیره می شود.

·    از دست دادن علاقه یا خوشایند بودن چیزهایی که ازآن لذت می‌برید (شامل مسائل جنسی)

·    به مرگ فکر کردن یا خودکشی: افسردگی موجب می شود فرد احساس کند دیگر هیچ اتفاق خوشایندی در راه نیست. معمولا به دنبال این نگرش منفی، افکار خودکشی گرایانه بروز می کنند که باید بسیار جدی گرفته شوند.

·    تغییرات خواب: بسیاری از مبتلایان به افسردگی با تغییرات الگوی خواب مواجه می شوند. این تغییر گاهی به شکل بی خوابی و گاهی به شکل خواب زیادتر از حد معمول بروز می کند. صبح خیلی زود بیدار شدن از جمله علائم شایع در افسردگی های حاد است.

·    تغییرات اشتها : گاهی مبتلایان به افسردگی در قالب مکانیسم مقابله به کم خوری یا پرخوری روی می آورند

·    کمبود انرژی: این افراد معمولا احساس خستگی شدید می کنند، در فکر کردن کند می شوند و قادر به انجام فعالیت های عادی روزمره نیستند.

·    اشکال در تمرکز و تصمیم گیری.

·    داشتن دردهای مبهم یا حاد و بهتر نشدن آنها با درمان‌های معمول: عده ای از مبتلایان به افسردگی به جای اینکه از احساسات اندوه بار خود حرف بزنند، مدام از سردرد یا ناراحتی های معده شکایت می کنند.

·    احساس بی‌قراری، عصبانیت: عصبانیت و دلخوری زود هنگام برخی مبتلایان به افسردگی  باعث می شود به لحاظ قوای جسمی تحلیل روند یا دچار بی قراری حرکتی شوند، مثلا ممکن است صبح خیلی زود بیدار شوند و ساعت ها در اتاق قدم بزنند.  

علت افسردگی چیست؟

 به نظر می‌رسد که افسردگی  علاوه بر دلایل ارثی، به تغییرات مواد شیمیایی در مغز مربوط باشد که ارتباط بین سلولهای عصبی را با یکدیگر دچار اشکال می‌کند.

افسردگی می‌تواند با دغدغه‌ها و رویدادهای زندگی شما ارتباط داشته باشد، از قبیل مرگ کسی که دوستش دارید، طلاق یا از دست دادن کار.

 خوردن برخی از داروها، زیاده روی در مصرف داروها یا ابتلا به بیماریهای دیگر هم می‌تواند علت افسردگی باشد.

"دچار شدن به افسردگی به دلیل ضعف شخصیت، تنبلی یا بی‌ارادگی نیست."

 درمان افسردگی چگونه است؟

افسردگی را می‌توان هم با دارو، و هم با مشاوره یا هر دو درمان کرد.

داروهای ضدافسردگی: داروهای بسیاری را می‌توان برای درمان  افسردگی مورد استفاده قرار داد.

این داروها "ضد افسردگی" (antidepressant) نامیده می‌شوند. آنها عدم تعادل شیمیایی در مغز را که باعث افسردگی می‌شود، اصلاح می‌کنند.

 تاثیرداروهاثی ضد افسردگی‌ بر هر فردی متفاوت است. بنابراین حتی اگر یک دارو  بر بیماری شما تاثیری نداشته باشد، ممکن است داروی ضدافسردگی دیگر بر شما موثر باشد.

 ممکن است یک هفته بعد از شروع مصرف داروها  بهبودی را احساس کنید. اما  احتمالا تاثیرات کامل دارو  را تا  8 تا 12 هفته بعد از شروع مصرف آن نخواهید دید.

 در هفته اول مصرف دارو ممکن است عوارض جانبی آن در شما ظاهر شود. اما میزان این عوارض جانی بعد از هفته دوم مصرف دارو به شدت کاهش می‌یابد

مدت زمان نیازتان به مصرف دارو به میزان افسردگی شما بستگی دارد. ممکن است دکتر از شما بخواهد داروها را برای 4تا 6 ماه یا بیشتر مصرف کنید.شما نیاز دارید به مدت زمان کافی دارو مصرف کنید تا احتمال عود افسردگی شما کاهش پیدا کند. در این زمینه حتما با پزشک خود مشورت کنید.

روان درمانی چیست؟

در روان درمانی ممکن است شما با یک پزشک خانوادگی، یک روانپزشک یا روان‌درمانگر درباره شرایط زندگی‌تان صحبت کنید.ممکن است موضوع بحث شما با این درمان‌گران در مورد افکار و عقاید یا روابط خانوادگی‌تان  باشد. یا ممکن است بر رفتاری‌های‌تان متمرکز شوید، و اینکه این رفتارها چگونه بر زندگی شما اثر می‌گذارد و چگونه می توانید آنها را تغییر دهید.

معمولا روان‌درمانی برای مدت معینی مثلا بین  8 تا20  جلسه انجام می‌شود.

آیا لازم است بستری شوم؟

معمولا با مراجعه به پزشک می‌توانید افسردگی را درمان کنید. اگر شما عارضه پزشکی دیگری دارید بر روی درمان تاثیر دارد، یا اگر خطر خودکشی در شما بالا باشد نیاز به درمان در بیمارستان دارید.

درمان افسردگی ممکن است برای هفته‌ها، ماه‌ها، یا حتی سال‌ها به طول انجامد.

خطر اصلی درمان نکردن افسردگی، خودکشی است. 

خودکشی
 
افرادی که افسردگی دارند بعضی وقت‌ها به فکر خودکشی می‌افتند.

این فکر بخشی از افسردگی است.اگر شما به آزار رساندن خود فکر می‌کنید، فورا درخواست کمک کنید به پزشک خود، دوستانتان، خانواده خود یا به مراکز محلی مشاوره مقابله با خودکشی، مراجعه کنید.

برای گذر از یک دوره افسردگی به این نکات توجه داشته باشید:

چه موقع بايد كمك بخواهيم؟

·        وقتی احساس افسردگی شما بدتر از حد معمول باشد .

·         وقتی احساس افسردگی شما روی كار، علايق و احساسات شما .نسبت به خانواده و دوستانتان تاثير بگذارد

·         در صورتی كه شما حس كنيد كه زندگی ارزشی ندارد يا اينكه افراد دیگر بدون شما خوشتر خواهند بود .

 كمك به خودتان: اگر اخبار بدی داشته‌ايد يا ناراحتی عمده‌ای داشته‌ايد، آنرا برای خودتان نگه نداريد.. به افکارمنفی که ممکن است در شما وجود داشته باشد،‌ اعتنا نکنید. افکاری از قبیل مقصر دانستن خود یا انتظارات غلط. این فکر بخشی از افسردگی است. اینها افکاریست که افسردگی شما را تشدید می‌کند سعی كنيد به كسی كه با شما نزديك است بگوييد و به او بگوييد چه حسی داريد. اين اغلب به رفع ناراحتی كمك می ‌كند. در مورد آن با كسی حرف بزنيد. اين بخشی از مسير طبيعی التيام بخشی ذهن است

کاری انجام دهید : برای ورزش از خانه بيرون برويد. ورزش کردن 4تا6 بار در هفته، هر بار حدود 30 دقیقه، هدف خوبی است.اما کمترین فعالیت جسمی هم می‌تواند مفید باشد.

 بهتر تلاش كنيدو فعال بمانيد : خودرا با فعالیت‌هایی در گیر کنید که حس خوبی در شما ایجاد می‌کند یا احساس موفقیت را در شما به وجود می‌آورد.

 اين می تواند كار منزل باشد، آنرا خودتان انجام دهيد (حتی با انجام کارهای ساده مثل تعويض يك لامپ). اين می ‌تواند به ذهن شما كمك كند از افكار دردناكی كه شما را افسرده‌تر می ‌كنند فارغ شويد

خوب بخوريد: سعی كنيد خوب بخوريد، وعده غذايی متوازنی داشته باشيد، ولو اينكه ممكن است تمايل به غذا نداشته باشيد، سبزيجات و ميوه‌جات تازه بسيار مفيدند. افسردگی می ‌تواند وزن شما را كم كند و باعث کمبود ويتامين‌ها  شود كه باعث تشدید روند افسردگی میشود

از الكل پرهيز كنيد : در مقابل تمايل مصرف الكل، برای سر پوش گذاشتن  و فراموش کردن غم هایتان مقاومت كنيد، الكل افسردگی را واقعاً بدتر می ‌كند، چند ساعتی حس بهتری به شما  می ‌دهد ولی بعداً حس افسردگی بدتری دوباره باز می‌گردد. مصرف خيلی زياد الكل ،شما را از درخواست كمك و حل مشكلتان باز می ‌دارد. در ضمن برای سلامت جسمانی شما نيز مضر است

بخوابيد : سعی كنيد نگرانی در مورد مشكل خوابيدن به خود راه ندهيد. گوش دادن به راديو يا تماشای تلويزيون در حاليكه دراز كشيده اید يا بدنتان در حال استراحت است می ‌تواند كمك زيادی بكند. حتی اگر نتوانيد بخوابيد، می ‌توانيد ذهنتان را به اين روش مشغول كنيد، به این طریق كمتر حس اضطراب داشته و خوابيدن برايتان ساده‌تر می شود

علت را پيدا كنيد : اگر فكر می كنيد می ‌دانيد چه چيزی باعث افسردگی شما شده است، نوشتن آن و بررسی راه هايی كه می ‌‌تواند به حل آن كمك ‌كند،مفید خواهد بود زمانی که افسرده‌اید تصمیم‌گیری‌های عمده درباره زندگی خود دوری کنید، اگر ضروری است که تصمیم بزرگی بگیرید از کسی که به او اعتماد دارید کمک بخواهید.

اميدوار باشيد : بخاطر داشته باشید که شما تجربه‌ای را پشت سرمی ‌گذاريد كه عده زيادی سپری كرده‌اند،شما به تدريج این دوره را  پشت سر می ‌گذاريد، گرچه ممكن است باور این موضوع برایتان مشكل باشد . امیدواری خود را حفظ کنید. برطرف‌شدن کامل افسردگی، شما نیاز به گذر زمان خواهد داشت.

 

                                                                                 وحیده میردار(کارشناس سلامت روان )

 

منابع :

پيمايش ملّي سلامت روان (1389-1390)

انجمن روانپزشکی آمریکا(2013). ملاک های تشخیصی DSM-5 ترجمه احدیان فرد، پانته ا و همکاران  . انتشارات ابن سینا . بهمن 1394



خواندن 2144 دفعه

تماس با ما

سایت های مفید

8233873
امروز
دیروز
این هفته
هفته قبل
این ماه
ماه قبل
کل بازدید
254
1042
3694
3694
10359
43042
8233873

پیش بینی امروز
600


آی پی شما44.210.21.70