• تماس با ما: 01152221462
  • Info@hcch.ir

بهداشت فردی

بهداشت فردی

 

ويژه : دانش اموزان

         تهیه و تنظیم :  واحد سلامت نوجوانان و مدارس –شهریور 1396

 

بهداشت فردی: بهداشت فردی متشکل از روش‌ها و اصولی جهت پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها و پاکیزه نگه‌داشتن اعضای بدن است. ساده‌ترین کارها مانند

شستشوی دست‌ها یا کل بدن، پاکیزگی مو و ناخن و رعایت اصول پاکیزگی لباس و پوشش‌های فردی می‌تواند سلامت یک فرد را تا حدود بسیار زیادی تأمین کند.

  • استراحت ، نظافت، خواب، رژيم غذايي مناسب، ورزش، پوشاک و استحمام از نکات مهم اصول بهداشت فردي هستند.
  • از عادت ها و رفتارهاي غيربهداشتي پرخوري، استفاده بي دليل از داروها، شکستن مواد سخت مثل گردو و پسته با دندان و کشيدن سيگار را مي توان نام برد.

بهداشت پوست :

  • استحمام ونظافت پوست ، علاوه بر ازبین بردن بوی نامطبوع بدن باعث تسکین و آرامش عمومی می شود .
  • حمام روزانه یا یک روز در میان توصیه می شود.
  • برس زدن روزانه و ماساژ موها سبب تشديد سرعت جريان خون، بهتر رسيدن هوا به ريشه موها و تغذيه بهتر ريشه مو شده و ازجمع شدن گردوغبار و آلودگی ها در سر نيز جلوگيري مي كند . این موضوع مخصوصا در بحث پیشگیری از آلودگی به شپش سر در دانش اموزان تاکید شده است.
  • همواره از شانه،برس و حوله مخصوص خود استفاده كنيد.
  • لازم است موها تقريبا" هر 4-3 هفته يكبار كوتاه شوند.
  • از بالش و ملحفه شخصي استفاده نموده وروبالشي ها را هفته اي دو بار تعويض نماييد.

بهداشت دستها : 

بسیاری از بیماریهای انگلی و عفونتهای روده ای از طریق دستها و ناخنهای آلوده انتشار می یابند که می توان با رعایت اصول بهداشت فردی از طریق شستن صحیح دستها و کوتاه کردن ناخن به طور مرتب از آنها جلوگیری نمود .

در موارد زیر شستن دستها با اب و صابون الزامی است :

  • قبل از غذا خوردن ، قبل از طبخ غذا و هنگام آماده کردن ظروف و وسایل سفره هنگام مراقبت از نوزادان و کودکان و موقع تغذیه آنها ، بعد از مستراح رفتن ، بعد از دست زدن و نظافت کردن حیوانات ، بعد از باغبانی و زراعت ، بعد از ملاقات و تماس با بیماران مبتلا به بیماریهای واگیر ، پس از انجام کار و هنگامی که دست ها به دلیل تماس با مواد مختلف آلوده و کثیف می شوند .

 

بهداشت ناخن :

  • عادت جویدن ناخن غیربهداشتی است و سبب ابتلاء فرد به بسیاری از بیماریها خواهد شد . لذا از این عمل باید پرهیز کرد .
  • ناخن ها به طور منظم کوتاه گردد.

بهداشت دهان و دندان

  • تشویق دانش آموزان به مسواک زدن پس از هر وعده غذایی یا حداقل شب قبل از خواب

      علائم پوسيدگي دندان:

- حساسيت دندان نسبت به سرما، گرما، شيريني جات 

- وجود نقاط قهوه اي و يا سياه برروي دندان

- درد هنگام جويدن غذا

- وجود درد مداوم در دهان يا اطراف سينوسهاي فكي                                                               

- تورم لثه ويا وجود فيستول(مجراي خروج چرك) برروي لثه

روشهاي كنترل و پيشگيري پوسيدگي دنداني و بيماري لثه‌اي

  • مسواك و خمير دندان
  • انتخاب يك مسواك خوب
  • خمير دندان دارای فلورائد
  • روش صحیح مسواك زدن
  • نخ دندان
  • فلورايد ( اجرای فلورائدتراپی در کلیه مدارس ابتدایی با استفاده از وارنیش فلوراید )
  • شيار پوش ( فيشور سيلانت)
  • تغذیه

 

 

مهر 02 1396

توصیه هایی برای دانش آموزان به مناسبت فرا رسیدن سال تحصیلی جدید

دانش آموزان عزیز: رعایت نکات زیر در ارتقای سطح سلامت به شما کمک میکند : 
۱. قبل از غذا خوردن و پس از توالت رفتن دستان خود را با آب و صابون بشویید.

  1. هرگز با دست آلوده یادستمال كثیف چشمان خود را نمالید.
  2. از فروكردن مداد، خودكار و سایر چیزهای نوكتیز در گوش هایتان خودداری كنید.

4.هرگز مداد، پاك كن و وسایل آلوده را به دهان نبرید.

  1. 5. ناخن های خود را نجوید چون بیمار می شوید.
  2. پس از آمدن از مدرسه دست ها، صورت، پاها و جوراب های خود را خوب بشویید.
  3. همیشه هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال كاغذی بگیرید و بعد آن را در سطل زباله بیندازید.
  4. از دستفروش ها و دروه گردها خوراكی نخرید چون بیمار می شوید.
  5. . در زنگ تفریح از خوراكی هایی بخورید كه از خانه آورده ید. اید یا از بوفه مدرسه خریده اید.
  6. از خوردن شكلات و شیرینی زیاد بپرهیزید.
  7. پفك، چیپس، لواشك، یخمك و آب نبات باعث ضعف، لاغری و كندذهنی شما می شوند و بهتر است به جای آنها از نان و پنیر، تخم مرغ، گردو، میوه های تازه یا خشك مثل خرما، كشمش ،انجیر و توت استفاده كنید.
  8. خوردن میوه و سبزی در طول روز برای سلامت شما لازم است.
  9. در مدرسه لیوان، حوله یا دستمال، صابون و مسواك مخصوص خودتان به همراه ببرید.
  10. مواظب دندان های خود باشید و با آنها پسته، فندق و بادام نشكنید.
  11. بهتر است پس از هربار خوراكی خوردن دهان خود را با آب بشویید و مسواك بزنید.
  12. اگر می خواهید بهتر رشد كنید، بهتر یاد بگیرید و بیشتر بتوانید بازی كنید باید هر روز صبحانه كافی بخورید.
  13. كودكان مدرسه ای علاوه بر صبحانه، ناهار، شام به دو میان وعده خوراكی نیاز دارند.
  14. موقع رفتن به مدرسه موهای خود را شانه كنید و بهتر است شانه كوچكی در جیب خود داشته باشید.
    19. هفته ای ۳- ۲ بار به خصوص بعد از ورزش به حمام بروید و خود را خوب بشویید.
  15. هر هفته ناخن های خود را كوتاه كنید تا سلامت بمانید.
  16. قبل از خواب و پس از هر وعده غذا مسواك كنید تا دندان هایی تمیز و سالم و دهانی خوشبو داشته باشید.
  17. مدرسه خانه دوم شماست، آن را تمیز نگه دارید.
  18. بهتر است شبها زود بخوابید تا صبح سرحال و بانشاط به مدرسه بروید.
  19. برای مطالعه ونوشتن فاصله مناسب(40 سانتی متر) صفحه با چشم های خود را رعایت كنید.
    25. اگر چشمان شما نوشته های روی تخته را خوب نمی بیند به معلم و والدین خود بگویید تا شما را پیش پزشك ببرند.
    ۲۶. اگر موقع املاء نوشتن زیاد عقب می افتید و بعضی كلمه ها را خوب نمی شنوید به معلم و والدین خود بگویید تا شما را پیش پزشك ببرند.
    ۲۷. در خودرو درحال حركت كتاب نخوانید.
    ۲۸. اگر هنگام بازی چیزی در چشم شما رفت چشمان خود را نمالید بلكه آن را زیر شیر آب بشویید.
    ۲۹. دانش آموزان ورزشكار بهتر است از لباس های زیر نخی استفاده كنند.
    ۳۰. بهتر است وقتی از مدرسه به خانه برمی گردید پس از كمی استراحت مشق ها را انجام دهید و درسهایتان را بخوانید تا آنها را بهتر یاد بگیرید.

    ۳۱. با والدین و مربیان خود صحبت كنید و همه فكرها و مشكلات خود را با آنها درمیان بگذارید.
    ۳۲. شب امتحان زود بخوابید تا صبح زود بلند شوید و صبحانه كافی بخورید تا بهتر امتحان دهید.
    ۳۳. اگر امتحان برای شما هدف نباشد بلكه یادگرفتن درس ها هدف باشد دیگر اضطراب امتحان را نخواهید داشت.
    ۳۴. موقع امتحان ابتدا سؤال های راحت تر را جواب دهید و بعد روی سؤال های مشكل تر فكر كنید تا دچار كمبود وقت و اضطراب نشوید.
    ۳۵. میز مطالعه شما باید از هر چیزی كه حواستان را پرت می كند خالی باشد و در نور كافی و با وضعیت مناسب جسمی مطالعه كنید.
    ۳6. هنگام نشستن در كلاس كج و قوزكرده ننشینید تا كمتر خسته شوید.
    37. قوزكرده یا خوابیده مشق نوشتن و درس خواندن بسیار زیانبار است.
    38. هنگام عبور از خیابان های شلوغ از پل های عابر پیاده یا قسمت های خط كشی شده عبور كنید.
    39. از دویدن و بازی كردن در خیابان ها پرهیز كنید.
    ۴0. زنگ تفریح برای استراحت شماست بنابر این همیشه به حیاط مدرسه بروید و از هوای آزاد استفاده كنید.
    ۴1. هنگام راه رفتن یا بازی كردن در محیط مدرسه هرگز دیگران را هل ندهید.
    ۴2. هنگام ورزش و بازی از كفش های ورزشی مناسب استفاده كنید.
    ۴3. در خودرو درحال حركت دست یا سر خود را از پنجره بیرون نبرید.
    ۴4. از ریختن زباله در محیط مدرسه خودداری كنید تا بیمار نشوید
  20. هرگز چیزی را به طرف دیگران پرتاب نكنید بخصوص اگر نوك تیز یا سنگین باشد.

46.از پوشیدن كفش تنگ پرهیز كنید.

  1. آب دهان خود را روی زمین نریزید.
  2. در روزهایی كه نیاز ندارید كتاب و دفترهای اضافی در كیف خود نگذارید.
  3. احترام و تشویق به موقع موجب رشد شخصیت و استعداد كودك است.

50. توهین و تنبیه بدنی مانع رشد شخصیت و فراگیری كودك است .

مهر 02 1396