در شرایط پر استرس و بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا چه کنیم؟
) گروه هدف جمعیت عمومی(
* استرس و بحران
اکثر ما وقتی با اتفاقات و حوادث ناگواری مثل سیل، زلزله، یا از دست دادن عزیزی روبرو می شویم؛ یا احساس کنترل روی شرایط
نداریم و اوضاع برایمان غیرقابل پیشبینی میشود؛ مانند مواجهه یا همهگیری ویروس کرونا، دچار استرس می شویم.
استرس گاهی نتیجه یک اتفاق مهم و غیرمعمول است و گاهی هم به دلیل انباشته شدن فشارهای کوچک پیش میآید. وقتی احساس
میکنیم شرایط برای ما غیرقابل تحمل شده، قادر به مدیریت اوضاع نیستیم و فشار روی ما بسیار زیاد است، ممکن است در بحران
باشیم.
هریک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان میدهیم. گاهی نشانههای جسمیمانند سردرد، دردهای پراکنده
بدنی، مشکل گوارشی، احساس خستگی، کاهش اشتها، بیخوابی پیش میآید و گاهی نشانههای روانی رفتاری مانند احساس ترس و
اضطراب، درماندگی، ناامیدی، کرختی و شوکهشدن، یا خشم تجربه میشود.
آنچه که به ما کمک می کند با استرسها و حوادث سخت کنار بیاییم، "تابآوری" گفته می شود. "تابآوری" به این معنی نیست که
تحتتاثیر مشکلات قرار نمیگیریم و ناراحت نمیشویم، بلکه تعیین میکند چطور با مشکلات کنار بیاییم، از آنها گذر کنیم و سلامت
روانمان را حفظ کنیم.
* بایدها و نبایدها در شرایط پراسترس و بحران
 اکثر رفتارها و واکنشهایی که افراد در هنگام حوادث و بحرانهای غیر منتظره از خود نشان میدهند، رفتارهایی طبیعی است،
به همین دلیل به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف، ترسو و یا غیرطبیعی بودن نزنید.
 از موقعیتهایی که استرس شما را زیاد میکند دوری کنید. برای مثال کمتر اخبار را چک کنید. خواندن اخبار یک یا دوبار در
روز استرس کمتری دارد تا اینکه تمام طول روز اخبار را ببینید یا بشنوید.
 از جمعهای پرتنش دوری کنید.
 در مورد نگرانیها و احساساتتان حرف بزنید و از بیان آنها خجالت نکشید. اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به
خود و دیگران بدهید.
 با احساسها و فکرهای خود نجنگید، تغییر حال شما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن نیاز به زمان هست.
 بپذیرید همه چیز در کنترل شما نیست. سعی کنید برنامه و زندگی عادی خود را حفظ کنید و روی چیزهایی که کنترل دارید
تمرکز کنید، نه روی چیزهایی که کنترول ندارید.
 ساعتهایی را بهدور از فضای مجازی بگذارنید و کارهایی که برای شما آرامبخش است را در برنامه روزانه بگنجانید. برای
مثال نیایش کنید، موسیقی گوش کنید، کتاب بخوانید، یا فیلمیکه دوست دارید ببینید و...
 در شرایط بحرانی و بیثبات، تصمیم مهمینگیرید و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نکنید.
 به اندازه کافی استراحت کنید، خواب خوب و کافی کمک میکند که توان خود را بازیابی کنید.
 ورزش کنید. اگر امکان ورزش منظم ندارید، تحرک بیشتری داشته باشید و حداقل بیست دقیقه در روز پیادهروی کنید.
 از روشهای آرامسازی استفاده کنید. در مواقع استرس نفسهای عمیق بکشید .
 در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنید.
 از مصرف هر نوع دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید. از مواد یا الکل برای سرکوب حسهای منفی استفاده نکنید.
 در صورتی که احساس کردید برای چند روز متوالی مینمیتوانید کارهای روزمره را انجام دهید یا کنترل بر حسها و شرایط
خود ندارید، به پزشک ، روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید .
 درصورت نیاز به کمکهای پزشکی، روانپزشکی و یا روانشناسی، به مراکز خدمات جامع سلامت، درمانگاهها، بیمارستانها و
یا هرمرکز درمانی که در دسترس شماست مراجعه کنید

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر جدی گرفتن موضوع خودداری مردم از هر گونه سفر غیر ضروری تاکید کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر جدی گرفتن موضوع  خودداری مردم  از هر گونه سفر غیر ضروری اظهار داشت: بهتر است شهروندان عزیز مازندرانی داوطلبانه خود را قرنطینه کنند یعنی در خانه بمانند و به اینصورت از ابتلای خود و خانواده به این ویروس  جلوگیری نمایند.

وی با تاکید بر این موضوع که همه مردم باید توجه داشته باشند خروج از منزل و هرگونه تردد و رفت و آمد درسطح شهر یا دیدار با اقوام می تواند به گسترش ویروس کرونا کمک کند  اضافه کرد: از تردد در اماکن شلوغ  و رفت و آمد های غیر ضرور و سفر بین شهری و بین استانی پرهیز کرده و لازم است دست‌ها را مرتب بشویند وهنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز از دستکش و ماسک استفاده نمایند .

دکتر سید عباس موسوی با تاکید بر اینکه مردم به طور مداوم از ماسک استفاده نکنند مگر اینکه بیمار شده باشند، استفاده مداوم از ماسک را منجر به ایجاد محیطی برای رشد ویروس کرونا عنوان کرد وگفت : برای حفاظت بیشتر هربار دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید چرا که آب و صابون از محلول‌های ضدعفونی کننده بهتر است و در صورت استفاده ازدستکش‌، انها را مدام عوض کنید .

وی با ارائه گزارش اقدامات کنترل و پیشگیری بیماری کرونا به برپایی چادر سلامت در سطح شهرستان های مختلف استان مازندران ، آموزش های چهره به چهره  مردم توسط تیم های بهداشتی و استقرار ایستگاه تب سنجی مسافران در مبادی ورودی استان مازندران  و ضد عفونی تاکسی ها و اتوبوس های شهری در شهرستان های مختلف با هدف جلوگیری از شیوع کرونا اشاره کرد وگفت : همه افراد مشکوک به کرونا در مراکز درمانی پیش بینی شده تحت مداوا و درمان قرار دارند و مشکلی از لحاظ تجهیزات و امکانات برای پیگیری درمانی این مبتلایان در استان مازندران وجود ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : ۴ مرکز درمانی بیمارستان خاتم الانبیاء بهشهر ، رازی قائمشهر،امام خمینی ره امل و بیمارستان امام خامنه ای عباس اباد و شهید بهشتی نوشهر در استان مازندران جهت بستری  بیماران مشکوک یا قطعی کرونا  تعیین شدند .

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه با تعطیلی مراکز آموزشی در استان های مجاور میزان سفر به استان مازندران افزایش پیدا کرده است اضافه کرد: این شرایط بدی است که به گسترش بیماری کرونا چه در استان مازندران وچه سایر استانها دامن می زند .

دکتر سید عباس موسوی با توصیه به مردم  مازندران که فعلا از سفرهای غیرضروری تا پایان مهار بحران بیماری کرونا خودداری کنند اظهار داشت : در شرایط تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های سایر استانها ، ما شاهد هجوم بیماری به دیگر شهرهای ایران خواهیم بود در حالیکه هر سفر به معنای انتقال ویروس به شهرهاییست که هنوز آلوده نشده‌اند.

وی با توجه به این‌که افزایش سفر به شمال باعث افزایش جمیعت در نقطه‌ای می‌شود که قادر به کنترل این حد از جمعیت نیست افزود: در چنین شرایطی به راحتی بیماری شیوع پیدا می‌کند.

وی با ذکر این نکته که هموطنان عزیز مازندرانی برای دسترسی به اخرین اخبار و دریافت اطلاعات صحیح و معتبر  به سایت دانشگاه علوم پزشکی مازندران  به آدرس http://www.mazums.ac.ir مراجعه نمایند خاطر نشان کرد: با توجه به تعدد شبکه های اجتماعی ، تنها مرجع مطمئن و معتبر در باره اطلاع رسانی بیماری کرونا، سایت دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، وزارت بهداشت و درمان و رسانه ملی است.

 گفتنی است بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون به ۴۰ کشور جهان سرایت کرده است.

با اضطراب ویروس کرونا چه کنیم؟
) گروه هدف جمعیت عمومی(
* چگونه ایمن بمانیم و همزمان با اضطراب کنار بیایم؟
این روزها خیلیها اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند. اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است، اما اگر شدید و طولانی
شده و رنج ایجاد کند، زندگی را مختل میکند. اضطراب میتواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماریها تضعیف کند.
گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد میشود. برای مثال ممکن است باعث شود مکرراً اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و
پیامهای درست و دستورالعملهای علمی را ندیده بگیریم. کارهایی که فرد مبتلا به اضطراب انجام میدهد و چرخهی اضطراب خودش و دیگران را
بیشتر میکند عبارت است از جستجوی مداوم خبر در رسانهها، شبکههای اجتماعی نامعتبر. عدم اطمینان و بزرگنماییِ خطرات از ویژگیهای افراد
مضطرب است. اشخاصی که از قبل دچار اختلال اضطراب منتشر، اختلال اضطراب بیماری و اختلال وسواسی جبری بودهانددر این شرایط اضطراب
بیشتری را تجربه میکنند.
* با اضطراب ناشی از ابتلا به بیماری چگونه برخورد کنید؟
1 . دستهایتان را مکرراً بشویید. این مؤثرترین روش برای پیشگیری از بیماری است.
2 . به دنبال اطلاعات دقیق باشید و این اطلاعات را از منابع معتبر مثل سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و سایتهای
دانشگاههای علوم پزشکی بگیرید. میتوانید سوالات خود را از سامانه سلامت با شماره 1۹۰ بپرسید. البته نیازی نیست
بیش از روزی یک یا دوبار اخبار را چک کنید.
3 . قبل از بازنشر اخبار و اطلاعات از درستی آن مطمئن شوید. انتشار اخبار نادرست، اضطراب اطرافیان شما و جامعه را
بیدلیل زیاد میکند.
4 . بدانید این اولین و آخرین بیماری واگیردار و همهگیر نیست. کشندهترین بیماری نیز نیست. شاید جالب باشد که
بدانید از هر صد نفری که مبتلابه این بیماری میشوند، دو نفر ممکن است که جانشان را از دست بدهند. در ضمن بعضی
از بیماریها که چندان جدی گرفته نمیشود، مرگومیر بالایی دارند. برای مثال سالانه بیش از یک میلیون نفر در جهان
به علت ابتلا به سل جان خود را از دست میدهند.
5 . اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی در منزل هستید، سعی کنید در خانه فعال باشید و بیکار نمانید. تحرک کافی
داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید.
6. برای قدم زدن و پیاده روی به مکان های خلوت یا طبیعت بروید و خود را مدت طولانی در خانه حبس نکنید.
7 . با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید. صحبت در مورد نگرانیها به بهتر شدن حال شما کمک میکند ولی صحبت
های خود را به اخبار کرونا ویروس محدود نکنید.
8 . سعی کنید بر مواردی که روی آن کنترل دارید تمرکز کنید. از روش هایی که قبلاً برای کاهش اضطراب و استرس
شما موثر بوده استفاده کنید. برای مثال روشهای آرامسازی را به کار ببرید. خود را سرگرم کنید، فیلم تماشا کنید
یا هر فعالیت لذتبخشی که شما را آرام میکند.
۹ . اگر احساس میکنید تحتفشار زیادی هستید، یا انجام کارهای روزمره برای شما سخت شده، با پزشک، روانپزشک
یا روانشناس مشورت کنید. چگونه ایمن بمانیم و همزمان با اضطراب کنار بیایم؟
این روزها خیلیها اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند. اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است، اما اگر شدید و طولانی
شده و رنج ایجاد کند، زندگی را مختل میکند. اضطراب میتواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماریها تضعیف کند.
گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد میشود. برای مثال ممکن است باعث شود مکرراً اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و
پیامهای درست و دستورالعملهای علمی را ندیده بگیریم. کارهایی که فرد مبتلا به اضطراب انجام میدهد و چرخهی اضطراب خودش و دیگران را
بیشتر میکند عبارت است از جستجوی مداوم خبر در رسانهها، شبکههای اجتماعی نامعتبر. عدم اطمینان و بزرگنماییِ خطرات از ویژگیهای افراد
مضطرب است. اشخاصی که از قبل دچار اختلال اضطراب منتشر، اختلال اضطراب بیماری و اختلال وسواسی جبری بودهانددر این شرایط اضطراب
بیشتری را تجربه میکنند.
* با اضطراب ناشی از ابتلا به بیماری چگونه برخورد کنید؟
1 . دستهایتان را مکرراً بشویید. این مؤثرترین روش برای پیشگیری از بیماری است.
2 . به دنبال اطلاعات دقیق باشید و این اطلاعات را از منابع معتبر مثل سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و سایتهای
دانشگاههای علوم پزشکی بگیرید. میتوانید سوالات خود را از سامانه سلامت با شماره 1۹۰ بپرسید. البته نیازی نیست
بیش از روزی یک یا دوبار اخبار را چک کنید.
3 . قبل از بازنشر اخبار و اطلاعات از درستی آن مطمئن شوید. انتشار اخبار نادرست، اضطراب اطرافیان شما و جامعه را
بیدلیل زیاد میکند.
4 . بدانید این اولین و آخرین بیماری واگیردار و همهگیر نیست. کشندهترین بیماری نیز نیست. شاید جالب باشد که
بدانید از هر صد نفری که مبتلابه این بیماری میشوند، دو نفر ممکن است که جانشان را از دست بدهند. در ضمن بعضی
از بیماریها که چندان جدی گرفته نمیشود، مرگومیر بالایی دارند. برای مثال سالانه بیش از یک میلیون نفر در جهان
به علت ابتلا به سل جان خود را از دست میدهند.
5 . اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی در منزل هستید، سعی کنید در خانه فعال باشید و بیکار نمانید. تحرک کافی
داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید.
6. برای قدم زدن و پیاده روی به مکان های خلوت یا طبیعت بروید و خود را مدت طولانی در خانه حبس نکنید.
7 . با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید. صحبت در مورد نگرانیها به بهتر شدن حال شما کمک میکند ولی صحبت
های خود را به اخبار کرونا ویروس محدود نکنید.
8 . سعی کنید بر مواردی که روی آن کنترل دارید تمرکز کنید. از روش هایی که قبلاً برای کاهش اضطراب و استرس
شما موثر بوده استفاده کنید. برای مثال روشهای آرامسازی را به کار ببرید. خود را سرگرم کنید، فیلم تماشا کنید
یا هر فعالیت لذتبخشی که شما را آرام میکند.
۹ . اگر احساس میکنید تحتفشار زیادی هستید، یا انجام کارهای روزمره برای شما سخت شده، با پزشک، روانپزشک
یا روانشناس مشورت کنید.

تماس با ما

6645002
امروز
دیروز
این هفته
هفته قبل
این ماه
ماه قبل
کل بازدید
2216
2597
14501
14501
74065
74501
6645002

پیش بینی امروز
2928


آی پی شما34.238.190.122