چهارشنبه, 15 ارديبهشت 1400 07:00

نکات مهم تغذیه ای مرتبط با ماه مبارک رمضان

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در شرایط شیوع بیماری کرونا روزه بگیریم یا نه؟

üمطالعات متعددي نقش موثر روزه داري را در سلامتی  به خصوص بر روي سطح گلوكز خون، چربي هاي خون و فشار خون، كنترل وزن و بهبود بيماري هاي مختلف نشان داده اند. در اغلب بيماري هائي كه عادات غذايي غلط، چاقي و افزايش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داري مفيد است.

üروزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

با رعایت اصول صحیح تغذیه ای و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های A   ، D ، E ، C  و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد  طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید- 19 لازمند ، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

چه افرادی نباید روزه بگیرند  یا باید طبق نظر پزشک متخصص اقدام به روزه گرفتن نمایند؟

uافرادی که بنا به توصیه پزشک منع روزه گرفتن دارند.

uبیمارانی که پیوند اعضاء شده اند( روزه برای بیمارانی که پیوند قرنیه شده اند بلامانع است)

uبیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود یافته اند، بهتر است حداقل تا 6 هفته پس از بیماری (با نظر پزشک )اقدام به روزه داری نکنند.

uافراد مبتلا به بیماری های زمینه ای نظیر فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی ، سرطان و دیابت که بیش از دیگران در معرض ابتلا به وضعیت شدید بیماری کووید 19 هستند( به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری)،افرادی که مطمئن نیسیتند روزه برای آنها ضرر دارد یا خیر ،بهتر است انجام این فریضه الهی را به پس از اطمینان از اتمام همه گیری بیماری کووید - 19 ، موکول نمایند، مگر اینکه با نظر پزشک متخصص اطمینان از بی ضرر بودن روزه برای آنها حاصل شود.

نکته مهم:

در بیمارانی که مبتلا به سایر بیماری ها هستند و قبلا روزه داری برای آنها منعی نداشته است،روزه داری درشرایط بحران ویروس کرونا متفاوت از سال های دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخصص می توانند اقدام به روزه داری نمایند.

منابع غذایی مهم جهت تقويت سیستم ايمنی در ایام روزه داری:

uمصرف منابع غذایی حاوی ویتامین A شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج،کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات

uمصرف منابع غذايی ويتامین D  مانند ماهی ها ی چرب ، لبنیات و زرده تخم مرغ

uمصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E  به عنوان آنتی اکسیدان و کمک کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن از طریق استفاده از روغن های مایع مانند کانولا ، آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا ومصرف سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی در وعده های غذایی سحر، افطار یا انواع آجیل مانند فندق،بادام، گردو در فاصله وعده افطار تا شام

uمصرف منابع غذایی حاوی ويتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انوا ع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر

uمصرف منابع غذايی ويتامین های گروه B  مانند انواع سبزی های برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات،انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه وماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق)

uبرای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت های ویروسی ،تامین ويتامین  B12  توصیه می شود ، بنابر این منابع پروتئین های حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات حتما مصرف شوند.

uدریافت آهن کافی(گوشت قرمز،مرغ و ماهی،سبزی ها ،حبوبات ،میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل)

uدریافت منابع غذایی حاوی روی(گوشت قرمز،مرغ ،ماهی،تخم مرغ و غلات کامل)

 

خواندن 256 دفعه

تماس با ما

سایت های مفید

7820165
امروز
دیروز
این هفته
هفته قبل
این ماه
ماه قبل
کل بازدید
1158
1277
7464
7464
3860
38489
7820165

پیش بینی امروز
1632


آی پی شما3.89.204.127