چهارشنبه, 20 اسفند 1399 08:33

خودمراقبتی در افسردگی برای نوجوانان

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

خودمراقبتی در افسردگی برای نوجوانان

 

« احساس تنهایی می‌کنم...، نمی‌خوام دوستامو ببینم...، حس می کنم اونا منو رها کردن...، احتمالاً منو دوست ندارن...، هیچ تلاشی معنی نداره...، بی فایدست... از خودم متنفرم...».

 

«همیشه می‌خوام گریه کنم...، خسته ام و نمی‌تونم به چیزی علاقه نشون بدم.... من حتی کارهایی که باید انجام بدم رو شروع نمی‌کنم...، حتی نمی‌تونم کارای ساده‌ای که به نظر بقیه آسونه رو انجام بدم...».

 

اگر افسرده هستید، ممکن است اندیشه‌های مشابهی داشته باشید. افسردگی مشکل شایعی است و گاهی بسیاری از مردم بر اثر آن احساس اندوه و شکست می‌کنند. این حس اغلب می‌تواند به خاطر مسائل زندگی همچون داغداری، مشکلات مالی و مسکن و یا مشکلاتی در روابط اجتماعی باشد. وقتی افسرده هستید، ممکن است احساس کنید که هیچ کاری برای بهبودی نمی‌توان انجام داد. در این بخش سعی داریم، درباره افسردگی، روش‌های غلبه بر آن و راه حل‌های موجود سخن بگوییم.

 

افسردگی چیست؟

افسردگی عبارت است از شرایطی که در آن، فرد احساس غم، ناامیدی و عدم توانایی برای انجام کارها می کند. هر فردی ممکن است در معرض افسردگی قرار گیرد. شدت افسردگی ممکن است ازکم تا زیاد متفاوت باشد؛ وقتی شدت افسردگی کم باشد فرد زندگی عادی خود را انجام می دهد اما وقتی افسردگی شدید شود نمی تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد و به افکاری مثل مرگ، آسیب زدن به خود و دیگری حتی افکار خودکشی و.... نیز فکر می کند. افسردگی مانند ابری است که همه چیز را در زندگی فرد تیره کرده و لذت زندگی را از او می گیرد. اما خوشبختانه افسردگی قابل درمان است.

 

علایم و نشانه های افسردگی

اینها برخی از نشانه‌ها و علائمی هستند که ممکن است در صورت ابتلا به افسردگی تجربه کنید:

  • احساس ناراحتی
  • از دست دادن علاقه به موضوعاتی که پیش از این، جذاب و لذت بخش بودند
  • گریه زیاد یا احساس ناتوانی برای گریستن
  • احساس تنهایی حتی اگر در جمع باشید
  • خستگی و کمبود انرژی
  • بیقراری
  • مشکلات خواب
  • احساس بد در ساعات به خصوصی از روز (معمولاً صبح)
  • کاهش یا افزایش اشتها و وزن
  • از دست دادن اعتماد به نفس
  • منتظر اتفاقات ناگوار بودن و داشتن افکار منفی یا غم‌انگیز
  • احساس یأس و ناامیدی
  • افکاری در مورد مرگ و خودکشی
  • احساس تنفر از خود
  • کاهش حافظه و تمرکز
  • ممکن است انجام کارهای ساده برایتان مشکل باشد
  • ممکن است انجام کارهای روزمره برایتان دشوار باشد
  • ممکن است ارتباط خود را با افراد دیگر قطع کنید

البته هر کسی که به بیماری افسردگی مبتلا باشد، همه این علائم را همزمان نخواهد داشت. همچنین ممکن است این احساسات و افکار را تا مدتی پس از، از دست دادن عزیزانتان یا برخی مشکلات زندگی، تجربه کنید که معمولا به مرور زمان حل و فصل می‌شوند. چنین شرایطی برای مدت محدود، امری طبیعی است. اما اگر این احساسات خیلی شدید باشند یا برای مدت طولانی ادامه یابند، احتمالا نشانه پیشرفت افسردگی هستند. اکثر مردم گفتگو در مورد این احساسات را با فردی که به ایشان اهمیت می‌دهد، مفید می‌دانند.

 

چه چیزی سبب افسردگی می‌شود؟

افسردگی علت مشخصی ندارد و معمولا بیش از یک دلیل برای وقوع آن وجود دارد. این دلایل از فردی به فرد دیگر متفاوت اند. از جمله این موارد می‌توان به حوادث ناراحت کنندۀ زندگی مانند تنها بودن، فقر و بیکاری، مهاجرت، از دست دادن عزیزان و بیماری جسمی اشاره کرد. از طرفی حوادثی که شما فکر می‌کنید خوب و مثبت اند از قبیل ازدواج کردن، شروع به کاری جدید، و حتی زایمان (مانند آنچه که در افسردگی پس از زایمان دیده می‌شود)، می‌توانند به عنوان یک عامل استرس‌زا جهت شروع افسردگی عمل کنند. به نظر می‌رسد برخی افراد در مقایسه با دیگران نسبت به افسردگی آسیب‌پذیرترند. این امر ممکن است به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر ژنتیکی و یا به دلیل تجربیات اولیه زندگی و تأثیرات خانواده و محیط بر رشد فرد باشد.

همچنین، افراد مختلف به روش‌های مختلف نسبت به افسردگی واکنش نشان می‌دهند. برخی ممکن است غمگین و گوشه‌گیر شوند و برخی دیگر پریشانی خود را با مصرف مواد و یا تحریک‌پذیری بیش از اندازه نشان دهند.

 

چگونه می‌توانم به خود کمک کنم تا احساس بهتری داشته باشم؟

  1. فعال باشید.

فعالیت جسمی بسیار مفید است. ورزش کنید، پیاده‌روی کنید، بدوید، دوچرخه‌سواری کنید، هر آن‌چه که فعالیت شما را افزایش می‌دهد، می‌تواند کمک کند تا شما احساس بهبودی داشته باشید.

  1. با دیگران صحبت کنید.

سعی کنید احساسات‌تان را با نزدیکان خود در میان بگذارید. آن ها حتی می‌توانند تنها با گوش فرا دادن به گفته‌هایتان به شما کمک کنند تا به مسائل فکر کنید و راه‌های جدیدی پیدا کنید.

  1. مراقب خودتان باشید.

مواظب باشید که در مقابل وسوسه های کنار آمدن با افسردگی از طریق مصزف مواد مقاومت کنید. شاید فکر کنید این مواد در همان لحظه حال شما را بهتر می کنند اما در دراز مدت خودشان تبدیل به مشکل می شوند.

 

چه درمان هایی برای افسردگی وجود دارد؟

پزشک ممکن است جهت درمان از روان درمانی و مشاوره، داروهای ضد افسردگی یا ترکیبی از این دو روش کمک بگیرد. وی ممکن است شما را به روانشناس یا روان‌پزشک ارجاع دهد. درمان بر اساس نیازهای هر فرد تنظیم می شود. برای درمان، بایستی به موارد زیادی توجه کرد. این موارد شامل علت افسردگی، شرایط و جنبه های فردی شما و روش های مقابله تان با مشکلات می باشد. 

  1. روان درمانی و مشاوره:

مشاوره و روان‌درمانی انواع مختلفی دارند. درمانگر به شما کمک می‌کند تا مشکلات خود را بهتر درک کنید، افکار منفی خود را شناسایی کنید و افکار مثبت را جایگزین آن ها کنید و به دنبال راهکاری برای غلبه بر افسردگی باشید. آموختن مهارت های زندگی نیز می تواند برای شما بسیار کمک کننده باشد.

مدتی طول می‌کشد تا مزایای مشاوره و روان درمانی منظم را احساس کنید، اما این نوع درمان تاکنون به بسیاری از مردم کمک کرده است و می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

  1. داروهای ضدافسردگی:

نوع دیگری از درمان، استفاده از داروهای ضد افسردگی می‌باشد که توسط پزشکان عمومی و یا روان‌پزشکان تجویز می‌شوند و جهت درمان بسیاری از مبتلایان به افسردگی موثر بوده اند.

برخلاف عقیدۀ عموم این داروها اعتیادآور نیستند و معمولاً پس از گذشت چند ماه، زمانی که علائم افسردگی فروکش کردند، با مشورت پزشک خود می‌توانید مصرف آن ها را متوقف کنید. دانستن این موضوع مهم است که شروع و قطع مصرف داروهای ضد افسردگی به صورت خود درمانی و بدون نظر پزشک می تواند آسیب زننده باشد. هیچ گاه خودسرانه برای شروع، مقدار مصرف و قطع دارو تصمیم نگیرید.

داروهای ضدافسردگی بلافاصله عمل نمی‌کنند. به طور معمول دو تا چهار هفته زمان لازم است تا اثرات مفیدشان مشخص شود و نیز باید تا مدتی پس از رفع علائم مصرف شوند. پس ضروری است آن ها را منظم و به مدت مورد نیاز، طبق دستور پزشک‌تان مصرف کنید این امر، هم در بهبود علائم و هم در جلوگیری از بازگشت افسردگی به شما کمک می کند.

لازم است بدانید که این داروها نیز مانند سایر داروهای روانپزشکی، به ویژه در ابتدای درمان، می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند اما خوشبختانه این عوارض بسیار جزئی هستند و با ادامه درمان از بین خواهند رفت؛ پس حتما در مورد این عوارض با پزشک‌تان مشورت کنید.

اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنید، مهم است که با پزشک خود در مورد سایر بیماری‌های جسمی احتمالی، مصرف سایر داروها، مواد یا الکل نیز مشورت کنید.

 

در صورتی که افسرده هستم از کجا می‌توانم کمک بگیرم؟

اگر فکر می‌کنید که ممکن است افسرده باشید، این موضوع را با یک فرد مطمئن مثل پدر و مادر، معلم یا کادر مورد اعتماد مدرسه در میان بگذارید او می‌تواند علاوه بر کمک به شما، به پزشک، روانشناس و روانپزشک نیز ارجاعتان بدهد.

 

خواندن 1070 دفعه

تماس با ما

سایت های مفید

9437047
امروز
دیروز
این هفته
هفته قبل
این ماه
ماه قبل
کل بازدید
1333
3382
13241
13241
91203
143312
9437047

پیش بینی امروز
1920


آی پی شما54.226.242.26