چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 03 دی 1399 09:47

پیام در خصوص سوگواری در همه گیری ویروس کرونا

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پیام در خصوص سوگواری در همه­گیری ویروس کرونا

  • گرچه برگزاری مراسم سوگواری نقش مهمی برای کنار آمدن فرد سوگوار با اندوه ناشی از فقدان دارد، اما به دلیل احتمال شیوع بیماری، از برگزاری مراسم عمومی اجتناب کنیم.
  • مراسم سوگواری را با حداقل افراد و ترجیحا فقط با اعضای خانواده خود برگزار کنیم.
  • همه‌گیری تمام خواهد شد و می‌توانیم پس از پایان همه گیری، مراسم عمومی شایسته برای متوفی برگزار کنیم.
  • می‌توانیم بعد از پایان همه‌گیری، در زمان خاصی که برای ما معنی‌دار است برای متوفی مراسم برگزار کنیم.
  • مراسم سوگواری را به صورت مجازی با دیگر افراد خانواده، نزدیکان و آشنایان برگزار کنیم.
  • برای مراسم سوگواری به صورت مجازی، ساعت مشخصی را از قبل به نزدیکان و دوستان اعلام کنیم و به صورت آنلاین (صوتی یا تصویری) مراسم را برگزار کنیم.
  • در مراسم سوگواری به صورت مجازی، از درد و غم خود بگوییم.
  • در مراسم سوگواری به صورت مجازی، قرآن و دعا بخوانیم.
  • در مراسم سوگواری به صورت مجازی، در مورد متوفی صحبت کنیم.
  • در مراسم سوگواری به صورت مجازی، از خاطرات مشترک و یا احساسات خود در مورد متوفی بگوییم و همراه هم به سوگ بنشینیم.
  • برای خودمان، عزاداریمان و مرور خاطراتمان با عزیز از دست رفته، وقت کافی بگذاریم.
  • برای آرامش خود می توانیم با صدای بلند شعر یا دعا بخوانیم.
  • برای آرامش خود می توانیم مجموعه ای از عکس­ها، خاطرات، نامه­ها و نوشته­های متوفی را تهیه کنیم.
  • برای آرامش خود می توانیم مجموعه ای از آهنگ‌ها و فیلم‌هایی که ما را به یاد متوفی می اندازد، تهیه کنیم.
  • برای آرامش خود می توانیم در زمان خاصی از روز یا هفته به یاد عزیز از دست رفته شمع روشن کنیم.
  • برای آرامش خود می توانیم به خیریه کمک کنیم.
  • برای آرامش خود می توانیم کارهایی که متوفی علاقه داشته است را انجام دهیم.
  • برای آرامش خود می توانیم به یاد متوفی گل یا درخت بکاریم.
  • در زمان مناسب، وقتی از ایمنی خود و دیگران از نظر گسترش ویروس مطمئن هستیم، بر سر مزار عزیز از دست رفته حاضر شویم
  • غمگینی، شوک، عدم باور فوت عزیز، گیجی، خشم و احساس گناه معمولا در سوگ تجربه می شوند و کاملا طبیعی هستند.
  • احساسات خود را بپذیریم و با نزدیکان مان در مورد آنها صحبت کنیم.
  • یادمان باشد که برای گذراندن این دوران سخت، نیاز به زمان داریم.
  • مراقب سلامت خود باشیم. خواب کافی و تغذیه سالم داشته باشیم.
  • از مصرف الکل و سایر مواد برای سرکوب حس های منفی پرهیز کنیم.
  • اگر خودمان احساس نیاز می کنیم یا اطرافیان به ما توصیه می‌کنند از یک مشاور، روانشناس یا روانپزشک کمک بگیریم

 

خواندن 413 دفعه
مدیر سایت