دوشنبه, 12 اسفند 1398 07:57

در شرایط پر استرس و بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا چه کنیم؟

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در شرایط پر استرس و بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا چه کنیم؟
) گروه هدف جمعیت عمومی(
* استرس و بحران
اکثر ما وقتی با اتفاقات و حوادث ناگواری مثل سیل، زلزله، یا از دست دادن عزیزی روبرو می شویم؛ یا احساس کنترل روی شرایط
نداریم و اوضاع برایمان غیرقابل پیشبینی میشود؛ مانند مواجهه یا همهگیری ویروس کرونا، دچار استرس می شویم.
استرس گاهی نتیجه یک اتفاق مهم و غیرمعمول است و گاهی هم به دلیل انباشته شدن فشارهای کوچک پیش میآید. وقتی احساس
میکنیم شرایط برای ما غیرقابل تحمل شده، قادر به مدیریت اوضاع نیستیم و فشار روی ما بسیار زیاد است، ممکن است در بحران
باشیم.
هریک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان میدهیم. گاهی نشانههای جسمیمانند سردرد، دردهای پراکنده
بدنی، مشکل گوارشی، احساس خستگی، کاهش اشتها، بیخوابی پیش میآید و گاهی نشانههای روانی رفتاری مانند احساس ترس و
اضطراب، درماندگی، ناامیدی، کرختی و شوکهشدن، یا خشم تجربه میشود.
آنچه که به ما کمک می کند با استرسها و حوادث سخت کنار بیاییم، "تابآوری" گفته می شود. "تابآوری" به این معنی نیست که
تحتتاثیر مشکلات قرار نمیگیریم و ناراحت نمیشویم، بلکه تعیین میکند چطور با مشکلات کنار بیاییم، از آنها گذر کنیم و سلامت
روانمان را حفظ کنیم.
* بایدها و نبایدها در شرایط پراسترس و بحران
 اکثر رفتارها و واکنشهایی که افراد در هنگام حوادث و بحرانهای غیر منتظره از خود نشان میدهند، رفتارهایی طبیعی است،
به همین دلیل به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف، ترسو و یا غیرطبیعی بودن نزنید.
 از موقعیتهایی که استرس شما را زیاد میکند دوری کنید. برای مثال کمتر اخبار را چک کنید. خواندن اخبار یک یا دوبار در
روز استرس کمتری دارد تا اینکه تمام طول روز اخبار را ببینید یا بشنوید.
 از جمعهای پرتنش دوری کنید.
 در مورد نگرانیها و احساساتتان حرف بزنید و از بیان آنها خجالت نکشید. اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به
خود و دیگران بدهید.
 با احساسها و فکرهای خود نجنگید، تغییر حال شما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن نیاز به زمان هست.
 بپذیرید همه چیز در کنترل شما نیست. سعی کنید برنامه و زندگی عادی خود را حفظ کنید و روی چیزهایی که کنترل دارید
تمرکز کنید، نه روی چیزهایی که کنترول ندارید.
 ساعتهایی را بهدور از فضای مجازی بگذارنید و کارهایی که برای شما آرامبخش است را در برنامه روزانه بگنجانید. برای
مثال نیایش کنید، موسیقی گوش کنید، کتاب بخوانید، یا فیلمیکه دوست دارید ببینید و...
 در شرایط بحرانی و بیثبات، تصمیم مهمینگیرید و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نکنید.
 به اندازه کافی استراحت کنید، خواب خوب و کافی کمک میکند که توان خود را بازیابی کنید.
 ورزش کنید. اگر امکان ورزش منظم ندارید، تحرک بیشتری داشته باشید و حداقل بیست دقیقه در روز پیادهروی کنید.
 از روشهای آرامسازی استفاده کنید. در مواقع استرس نفسهای عمیق بکشید .
 در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنید.
 از مصرف هر نوع دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید. از مواد یا الکل برای سرکوب حسهای منفی استفاده نکنید.
 در صورتی که احساس کردید برای چند روز متوالی مینمیتوانید کارهای روزمره را انجام دهید یا کنترل بر حسها و شرایط
خود ندارید، به پزشک ، روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید .
 درصورت نیاز به کمکهای پزشکی، روانپزشکی و یا روانشناسی، به مراکز خدمات جامع سلامت، درمانگاهها، بیمارستانها و
یا هرمرکز درمانی که در دسترس شماست مراجعه کنید

خواندن 300 دفعه

تماس با ما

سایت های مفید

7009006
امروز
دیروز
این هفته
هفته قبل
این ماه
ماه قبل
کل بازدید
1038
1905
8665
8665
46923
75685
7009006

پیش بینی امروز
1632


آی پی شما3.235.159.8