• تماس با ما: 01152221462
  • Info@hcch.ir

روز دوم محرم : بهداشت فردی و محیط مساجد و تکایا

روز دوم محرم : متعلق به ورود کاروان حسینی به کربلا

بهداشت فردی و محیط مساجد و تکایا

 

در دین مقدس اسلام در مورد پاکیزگی و بهداشت مساجد بسیار سفارش شده است، چنانچه آیات شریفه قرآن کریم و احادیث و نیز روایات با تاکید بر این موضوع یاد کرده و مسلمانان را به مراعات پاکی و بهداشت در مساجد تشویق می کند.

وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًّي وَ عَهِدْنا إِلي‏ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْعاکِفينَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ (سوره مبارکه بقره آیه 125)

يا بَني‏ آدَمَ خُذُوا زينَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ ...(سوره مبارکه اعراف آیه 31)

امام حسن مجتبی (ع) : ان الله تعالی جمیل یحب الجمال فاتجمل لربی، و هو یقول: خذوا زینتکم عند کل مسجد فأحب ان ألبس اجود ثیابی. (الوسایل، ج 1، ابواب لباس المصلی، ب 54 - تفسیر عیاشی، ج 2، ص 14)

پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «تنظفوا بکل ما استطعتم فان الله تعالی بنی الاسلام علی النظافه ولن یدخل الجنه الا کل نظیف»؛ (کنزالعمال، ح 26002) «به هر مقدار که می‌توانید نظافت را رعایت کنید؛ زیرا خداوند متعال اسلام را برپایه نظافت بنا نهاده است و هرگز کسی وارد بهشت نمی‌گردد؛ مگر این که پاکیزه باشد».

کلیه عبادتگاه ها بدلیل انتساب به خدا، باید پاکیزه و نمادی از تاکیدات اسلام بر رعایت بهداشت باشد.

بنابر این از هر مسلمان انتظار می رود جهت حفظ سلامت خود و سایر مسلمانان به توصیه های بهداشتی زیر توجه نموده و  برای اجرایی شدن آنها با متولیان تکایا و مساجد همکاری و مشارکت نماید:

 بهداشت صحن :

  • سنگفرش نمودن صحن با مصالح ساختمانی مقاوم، ساده، زیبا، بدون درز و قابل شستشو
  • جاروب کردن روزانه و تی کشیدن با مواد ضدعفونی کننده
  • قراردادن ظرف زباله (درب دار) به همراه کیسه زباله در گوشه ای از صحن

 

 بهداشت فرش و ... :

  • جاروب کردن روزانه و مستمر (استفاده از جاروبرقی)
  • جلوگیری از آلودگی (رعایت بهداشت فردی و مواد غذایی و ...)
  • شستشوی فرشهای مسجد حداقل سالی دو بار

 

 سرویس بهداشتی:

  • کاشیکاری سرویس بهداشتی تا زیر سقف و همچنین تجهیز آن به سیفون، فلاش تانک و هواکش
  • وجود سیستم لوله کشی صابون مایع در سرویس بهداشتی و دستشوییها
  • حفظ نظافت سرویس بهداشتی و تمیز کردن آن با ریختن آب به مقدار کافی بعد از هر بار استفاده

 بهداشت آب آشامیدنی:

  • استفاده از آب آشامیدنی کاملا بهداشتی و مورد تایید مقامات بهداشتی
  • جهت آشامیدن آب، استفاده از آب سردکن هایی که آب را به بالا فوران می دهد
  • استفاده از لیوانهای یکبار مصرف در آشامیدن آب و عدم استفاده از لیوان مشترک

  بهداشت فردی:

  • تهیه کارت سلامت جهت کارکنان آبدارخانه و تمام کسانی که با توزیع آب و چای و هرنوع مواد غذایی سر و کار دارند.
  • پوشیدن روپوش به رنگ روشن و رعایت کامل بهداشت فردی
  • تهیه حوله اختصاصی جهت هر یک از کارکنان آبدارخانه و ...
  • استفاده از روپوش، دستکش و همچنین ماسک مخصوص جهت کارکنان قسمت کفشداری
  • خودداری از استعمال دخانیات در اماکن عمومی از جمله مساجد و تکایا
  • در مراسم های مذهبی در مساجد در حین سرفه و عطسه از دستمال تمیز استفاده نموده و بطور مرتب دستها را با آب و صابون بشوئید
  • اگر دچار بیماری شدید که احتمال سرایت به دیگران وجود دارد حتی المقدورتاپایان دوره سرایت بیماری از حضوردر مراسم مذهبی که ازدحام جمعیت است پرهیز نموده و در غیر این صورت رعایت فاصله لازم ، استفاده از ماسک دولایه برای پوشاندن دهان وبینی و عدم روبوسی و دست دادن و شستشوی مرتب دستها با آب و صابون رعایت گردد.

زباله:

  • قرار دادن زباله دان درب دار پلاستیکی یا فلزی ضدزنگ قابل شستشو در حیاط تکایا و مساجد و تخلیه زباله ها بصورت روزانه
  • خودداری از ریختن زباله و مواد زائد در داخل مسجد و محوطه

 

نصب توری:

جلوگیری از ورود حشرات و جوندگان به داخل مسجد با نصب توری و  اصلاح درز و شکستگی احتمالی درب ها و پنجره ها

 

 

 بهداشت هوا :

  • در صورت استفاده از وسایل گرما زا در مساجد از وضعیت ایمنی خروجی دود این وسایل اطمینان حاصل کنید
  • از مصرف دخانیات و قلیان به علت ایجاد دودهای دست دوم وسوم علاوه بر دود دست اول ، در فضای عمومی و سربسته مساجد خودداری به عمل آورید( علاوه بر آسیب به فرد مصرف کننده اطرافیان نیز آسیب خواهند دید)

 

نکاتی درباره مضرات دخانیات :

 

سالانه در دنیا 6 میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می‌کنند که از هر 4 نفر 3 نفر مرد هستند و نکته قابل تأمل اینکه از این تعداد، 600 هزار نفر سیگاری نبوده و دود سیگار را تحمل می‌‌کنند. درگذشته به‌ازای هر 9 مرد یک زن سیگاری بود اما در حال حاضر به‌ازای هر 6 مرد یک زن دخانیات مصرف می‌کند. در هر 5 ثانیه یک نفر بر اثر مصرف سیگار در دنیا فوت می‌کند. مصرف دخانیات و قلیان از عوامل خطراثبات شده ابتلا به سکته قلبی ، بیماری فشار خون ، بیماریهای تنفسی ، برخی از سرطانها و .... می باشد.

از زمانی‌که مصرف دخانیات در کشورها کاهش یافت، محصولات دخانی فریبنده هدفشان را به سمت جمعیت جوان تغییر داده‌‌اند.امروزه در ایران قلیان ، شایع‌ترین محصول دخانی در بین نوجوانان ایرانی محسوب می‌شود، درحال حاضر خطر مصرف قلیان جامعه ما را تهدید می‌کند و طبق آمارها ، 90 درصد کسانی که مصرف ‌کننده دخانیات هستند، از کمتر از 18 سالگی و 99 درصد از کمتر از 26 سالگی شروع به مصرف کرده‌‌اند.

متاسفانه افزایش مصرف قلیان در میان جوانان نگرانی‌های زیادی به‌وجود آورده است و برخی  جوانان به‌عنوان مشتریان ثابت در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی حضور دارند.همچنین مصرف قلیان در میان زنان نیز مشاهده می‌شود که بسیار نگران‌کننده است و باید در این باره تمهیداتی اندیشیده شود.

*پیام : اگر مصرف کننده سیگار یا قلیان هستید بیائید همین امروز برای ترک سیگار اقدام نمائیم چون فردا دیر است ....

شهریور 20 1397

اهمیت سلامتی در اسلام ( شب اول محرم )

اهمیت سلامتی در اسلام

 

قرآن و سنّت بر اهمیت و تأثیر بهداشت در زندگی دنیوی و اخروی اشاره فراوان دارد، برای نمونه می توان به استناد، یکی از مصادیق آیه شریفه (وَلاَ تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ)؛ (بقره/ 195) ضرورت رعایت بهداشت را برای پیشگیری از هلاکت استنباط کرد و چون مقدمه واجب، واجب است، رعایت بهداشت و پیش گیری از بیماری ها برای حفظ جان مسلمانان واجب خواهد بود و اگر آگاهانه و از روی عمد در حفظ جان مسلمانان کوتاهی شود، کاری بسیار ناپسند و شایسته عقوبت خواهد بود.

تعریف سلامت:

معمولاً کسی را که بیماری جسمی نداشته باشد، سالم می نامند؛ در حالی که تعریف سلامت گسترده‌تر از این است. سازمان جهانی بهداشت در تعریف سلامت معتقد است: «سلامت عبارت است از تأمین رفاه کامل جسمی ، روانی ، اجتماعی ومعنوی نه فقط نبودن بیماری و نقص عضو»

 

تعریف بهداشت:

بهداشت، به معناى حفظ صحت است و در اصطلاح به مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتى که براى بهبود و ارتقاى تندرستى و توانایى فرد یا جامعه انجام شود، بهداشت مى‌گویند و شامل همه دانش‌ها و روش‌هایى است که به حفظ سلامت فرد و جامعه کمک می‌کنند. در قرآن‌کریم برای این معنا از واژه‌هاى «طیّبات»، «طهارت» و مشتقّات آن استفاده شده است.

 

ارتباط مسئولیت همگانی در اسلام با بهداشت:

در اسلام همه کارها با توجه به فلسفه و هدف آفرینش انسان طراحی می‌شوند و چون آفرینش بیهوده نیست. (أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثاً وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لاَ تُرْجَعُونَ)؛ (مؤمنون/ 115) همه در برابر وظایف الهی، یک‌دیگر و جامعه اسلامی مسئول هستند.

سخنان رسول خدا: «من اصبح ولم یهتم به امور مالمسلمین فلیس بمسلم» (ری شهری4، 530) و «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته»، (همان، 4، 327) این تکلیف همگانی را در برابر جامعه مشخص می کنند. بخشی از امر به معروف و نهی از منکر، اموری را که در ارتباط با سلامت فرد و جامعه است، در بر می‌گیرد و همان‌گونه که می دانیم این دو از واجبات و لازم‌الاجرا هستند.

 

 

تقدم مصلحت عمومی بر منافع شخصی:

رعایت مصلحت جامعه اسلامی در همه زمینه ها بر همه مسلمانان لازم است و ایجاد آمادگی در همه زمینه ها، مطابق آیه (وَأَعِدُّوا لَهُم مَااستَطَعْتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ)؛ (انفال/ 60) بر همه واجب می باشد. ایجاد امنیت جانی، اجتماعی و همچنین سلامتی در جامعه از مهم‌ترین مصالح مسلمانان است و تأثیر بسزائی در رشد، آرامش و رفاه عمومی دارد. بر اساس این بینش باید هر جا که ضرورت ایجاب کرد در امور بهداشتی سرمایه‌گذاری شود. پربارترین و شاید کم خرج ترین سرمایه گذاری، گسترش آموزش بهداشت و دانش بهداشتی مردم است و این میسّر نمی گردد، مگر این که ضرورت آگاهی از اصول بهداشت، در کنار دیگر مسائل ضروری دینی و سیاسی مطرح شود.

 

رعایت بهداشت و اصول سلامت به عنوان یک تکلیف:

نگاهی گذرا به آموزه‌های دینی نشان می‌دهد که بخش زیادی از نظام آموزشی اسلام در قالب احکام شرعی (وجوب، استحباب، حرمت و کراهت) بیان شده است. این گونه بیان، می‌تواند برای فرد مسلمان، به عنوان یک تکلیف مطرح باشد و او خود را ملزم به رعایت آن بداند. به عبارتی دیگر، قرار دادن مسائل بهداشتی در برنامه عبادی مسلمان، انگیزه لازم را برای اجرای آن ایجاد می‌نماید و این در حقیقت نوعی ضمانت اجرا است.

آیه مبارکه (أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ  اللَّهَ یَرَى)؛ (علق/ 14) همان ضمانت اجرایی که در احکام دین بر فکر و عمل مسلمان حاکم است و او را از گناه در خلوت و خیانت به مسلمانان باز می دارد، آن جایی هم که رعایت اصول بهداشتی با الزام شرعی همراه باشد، مسلمان را از زیر پا گذاشتن آن اصول در خلوت و آشکار باز خواهد داشت. در این صورت ریختن فضولات آلوده در معابر و آلوده کردن آب‌ها، ایجاد کانون‌های آلودگی و عفونت و آماده ساختن محیط برای رشد و فعالیت حشرات که عوامل توسعه آلودگی‌اند و نظایر این اعمال، توسط پاسبان درونی و ایمان هر شخص منع خواهد شد.

از این گذشته مسلمانی که بداند هر کاری که باعث آسایش مسلمانان و حفظ سلامت آن‌ها باشد خدمتی در جهت رضای خدا است، از پاک‌سازی محیط و کمک به حفظ بهداشت عمومی به عنوان عمل خیر استقبال خواهد کرد. برای نمونه در باب وقف و خدمات عامه، با تکیه بر این حدیث معروف «اذا مات ابن آدم انقطع عمله الاّمن ثلاث صدقة جاریَهَ، او علم ینتفع به، او ولد صالح یدعو له» (دیلمی، ارشادالقلوب، 1، 14)، بسیاری از بناها و اعمال بهداشتی نظیر بهسازی محیط، ایجاد حمام، آب لوله کشی، مرکز بهداشت و آموزش بهداشت، از مصادیق روشن و مسلم صدقه جاریه «وعلم ینتفع به» خواهد بود.

 

اهداف نظام بهداشت و سلامتی در اسلام :

  1. 1. قرب الهی بزرگ‌ترین هدف نظام سلامت و بهداشت در اسلام

اسلام با تکیه بر وحی، عالی ترین رهنمودهای بهداشتی را در اختیار مسلمانان قرار داده است. برای مثال وقتی قرآن با لفظ (یَا أَیُّهَا النَّاسُ) پیام (کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلاَلاً طَیِّباً)؛ (بقره/ 169) را به گوش مردم می رساند یا می فرماید (فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى‏ طَعَامِهِ)؛ (عبس/ 24)، همه انسان‌ها را به دقت در غذای خود ـ اعم از غذای جسم یا بنا به قول معصوم(ع) حتی غذای روح و دانشی که می‌آموزد ـ فرا می‌خواند

 

 

  1. 2. بهره مندی از نعمت‌های الهی و ارتباط آن با بهداشت و سلامتی

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِی  أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا)؛ «[اى پیامبر!] بگو: چه کسى زیور الهى را که براى بندگانش پدید آورد، و روزى‏هاى پاکیزه را، حرام کرده است؟! بگو: «این [ها] در زندگى پست (دنیا)، براى کسانى است که ایمان آورده‏اند (اگر چه دیگران نیز از آن‌ها استفاده مى‏کنند)»؛ (اعراف/ 32).

«اقل ما یلزمکم لله ان لا تستعینوا بنعمه علی معاصیه»؛ (نهج البلاغه، ص 330). این حداقل الزامی است که آدمی در برابر پروردگار دارد و اگر این نعمت را در جای خود و به نفع تکامل معنوی و جسمی خود و دیگران به کار برد، در واقع شکر نعمت را به جای آورده است.

  1. دوستی خدا

مراعات بهداشت و پاکیزگى، باعث جلب دوستى خدا می شود. (... إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ)؛ (بقره/222) «... خداوند توبه‌کاران را دوست دارد، و پاکان را (نیز) دوست دارد».

  1. 4. رستگاری در روز قیامت

(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ)؛ (مائده/ 90) «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! شراب و قمار و بت‏ها و چوب‏هاى شرط‌بندى، فقط پلیدند [و] از کار شیطان‏اند؛ پس، از آن‏[ها] دورى کنید، باشد که شما رستگار شوید».

(قُل لاَ یَسْتَوِی الْخَبِیثُ وَالطَّیِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبِیثِ فَاتَّقُوا اللّهَ یَاأُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ)؛ (مائده / 100) «بگو: «پلید و پاکِ [ نیکو ] مساوى نیستند، هر چند فزونى پلید [ها] تو را به شگفتى اندازد؛ پس اى خردمندان! خودتان را از [عذاب‏] خدا نگه دارید، باشد که شما رستگار شوید». در این آیه خباثت در مقابل پاکیزگی قرار دارد.

شهریور 19 1397