• تماس با ما: 01152221462
  • Info@hcch.ir

 

مصرف نمک

 

نمك طعام محصولي است متبلور، شورمزه و بدون بو که به منظور حفظ سلامت مقدار حدود 5-3 گرم یعنی معادل یک قاشق چایخوری در روز مورد نياز است.

البته باید دقت کرد که همیشه مصرف بالای نمک به معنی شور کردن غذاها نیست، بلکه درصد بالایی از نمکی که روزانه مصرف می‌کنیم، نمک پنهان است که در درون مواد غذایی گوناگون وجود دارد.

ایران یکی از پر مصرف‌ترین کشورها در زمینه نمک است به طوری که میانگین روزانه مصرف نمک 3-2برابر استاندارد جهانی است(حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز) که این میزان بسیار بیشتر از حد استاندارد مصرف نمک (۵ گرم) است.همچنین مطابق برخی آمارها سرانه مصرف نمك در یك سال توسط ایرانی‌ها، 6 كیلوگرم است؛‌ در حالی كه در جهان سالانه 3 كیلو نمك می‌خورند، یعنی ما دو برابر استانداردهای جهانی غذایمان را شور می‌كنیم!

نمک از طرق مختلف مانند مراحل تهیه و پخت غذا ، مصرف انواع سوپهای آماده ، انواع شورها، خیارشور، ترشی ها  وکنسروها، مصرف انواع گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر، تنقلات شور مانند چیپس و فراورده های غلات حجیم شده، نان، گوشت و ماهی نمک‌سود شده، پنیر، خشکبار بوداده و انواع سس ها حاوي مقادير زياد نمك دریافت ميشود .

 مصرف بیش از اندازه نمک مخاطرات فراوانی همچون ابتلا به فشار خون و بیماری های قلبی عروقی، پوکی استخوان، سرطان های دستگاه گوارشی و ... را به دنبال دارد.

نمک عامل افزایش فشار خون:

  • مصرف زياد نمك ازمهمترين عوامل ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي و پرفشاري خون به عنوان يكي از مهم ترين عوامل خطر این بیماری ها است.آمارها نشان مي دهد كه از هر 380هزار مورد مرگ و مير در كشور 135 هزار مورد آن ناشي از بيماري هاي قلبي و عروقي مي باشد و طبق تحقيقات شيوع فشار خون بالا در كشورهايي كه دريافت بالاي نمك دارند بيشتر است.
  • هر قدر ميزان نمك مصرفي روزانه در جوامع كمتر باشد به همان نسبت شيوع فشار خون بالا كاهش مي يابد. همچنین درصورتی که افراد تنها ۳ گرم از مصرف روزانه نمک خود را کاهش دهند، حدود ۵۰درصد از بیماری‌های قلبی عروقی کاهش خواهد یافت.

نمک و بیماری پوکی استخوان:

  • نمک یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم است و مصرف زیاد نمک باعث ابتلا به بیماری پوکی استخوان می گردد. این حالت به علت کم شدن جذب کلسیم که از طریق کلیه در حال دفع شدن است ایجاد می گردد.پوکی استخوان بیماری است که با کم شدن توده ی استخوان و نابودی ساختمان بافت آن، منجر به شکستگی استخوان به ویژه شکستگی لگن ،ستون فقرات و مچ دست در افراد مبتلا میشود؛ به طوری که استخوان ضعیف شده و با کوچکترین ضربه دچار شکستگی شود.
  • از دست دادن استخوان ها به طور خاموش و بی سر و صدا اتفاق می افتد و اغلب هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی وجود ندارد. این حالت باعث کاهش کیفیت زندگی و برای برخی باعث معلولیت دائمی تا پایان عمرمی گردد.

نمک و سرطان:

  • مصرف زیاد غذاهای پرنمک و تنقلات شور مخاط معده را نیز تخریب می کند و باعث افزایش خطر سرطان معده می گردد.این سرطان یکی از سرطان های شایع در کشور و چهارمین سرطان رایج در جهان است. بر اساس مطالعات شانس ابتلا به سرطان در کسانی که روزانه ۱۲ تا ۱۵ گرم نمک مصرف می کند بیشتر است.

اهمیت کاهش مصرف نمک در سلامت کودکان:

  • كاهش مصرف نمك تنها به بزرگسالان توصيه نمي شود . بلكه با توجه به اين امر كه ذائقه هر فرد از دوران كودكي شكل مي گيرد، تلاش برای اصلاح عادات غذایی سالم را باید از دوران کودکی پایه ریزی نمود تا ذائقه كودكان را از اوايل زندگي به غذاي كم نمك عادت کند.
  • نمک میتواند منجر به بیماری فشار خون در کودکان گردد. محیط خانواده ( خواهر و برادران بزرگتر، عادات و رفتار غذایی والدین) نقش مهمي در دريافت و عادات غذايي كودكان دارند.
  • براي كودكان حداكثر ميزان توصيه شده براي مصرف نمك کمتر از 3 گرم در روز است و بهتر است همین مقدار از نمك يد دار تصفيه شده باشد.چون يد يكي از مواد مغذي ضروري براي رشد و تكامل كودكان است. به طوري كه كمبود آن موجب كاهش بهره هوشي مي شود.
  • به غذاي كودك زير يكسال نمك اضافه نكنيد و در غذای کمکی کودک از نمك در تهيه ، پخت و هنگام دادن  غذا به كودك استفاده نکنید.
  • در کودکان بزرگتر مصرف سوپ های آماده، سس ها و محصولات فرآیند شده مثل فست فودها را دربرنامه غذایی كودكان به حداقل برسانید.
  • از تنقلات شور (فرآورده های غلات حجیم شده ، چیپس ، چوب شور ، و سایرتنقلات کم ارزش غذایی ) در برنامه غذایی کودک استفاده نکنید و به جای آن از ذرت و حبوبات بو داده خانگی کم نمک مانند عدس برشته شده کم نمک، مغزها مانندگردو، فندق، بادام (خام و بدون نمک ) و پنیر و دوغ کم نمک به عنوان میان وعده  استفاده کنید

بنابراین برای کنترل ميزان نمك مصرفي خود :

  • غذای خانواده را با نمک کم تهیه کنید و از گذاشتن نمكدان در سفره خودداري کنید.
  • از سبزی های معطر تازه یا خشک مانند( نعناع، مرزه، ترخون، ریحان، آويشن، شويد و ... ) یا  سير، پياز، ليموترش تازه و آب نارنج براي بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك استفاده کنید.
    • مصرف انواع شورها و ترشيها، آجيل شور، چيپس، فراورده های غلات حجیم شده، ماهي دودي، سوسيس و كالباس را كاهش دهيد.
    • غذاهاي كنسرو شده مانند تن ماهي و بسياري از مواد غذايي بسته بندي شده و آماده داراي مقادير زيادي نمك هستند، به همين دليل بهتر است مصرف اين گونه مواد غذايي را محدود كنيد.
    • به مقدار نمک غذاهای بسته بندی شده توجه کنید.(در برچسب بعضی مواد غذایی مقدار سدیم موجود در 100گرم از ماده غذایی ذکر شده است. برای تبدیل مقدارسدیم به نمک بایستی آن را در عدد 5 ضرب کنید)

 

 

 

خواندن 52 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

About The Author

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.